Selasa, 25 Mei 2010

TIADA KERISAUAN JIKA KERJA DENGAN KERAJAAN...kALAU SWASTA JANGAN CUBA BUAT...

Perkara yang saya cuba bawakan pada kali ini ialah berkaitan dengan apa yang berlaku dalam perkhidmatan awam sekarang.. Sebenarnya pada pendapat saya kerja dengan kerajaan ini tersangatlah banyak advantage nya berbanding dengan kerja di swasta. Apa tidaknya banyak perkara yang kita tidak boleh lakukan atau susah dilakukan di agensi swasta tetapi senang dilakukan di perkhidmatan kerajaan..

Ok..sebagai contoh.. 

Bila anda berkerja sebagai guru (maaf cikgu2 kerana saya ambil kerjaya guru sebagai contoh) jika anda ada kerja lain contohnya anda melibatkan diri dalam perniagaan..anda boleh memohon cuti tanpa gaji selama setahun ka atau terpulang kepada anda.. Lepas tu kalau mau jadi cikgu balik just balik kepada kerja itulah..Hanya perlu ikut prosedur tertentu saja tapi misalan kalau cuti setahun tetapi terlebih sikit kerana bisnes da maju pun tak apa lah. Mudahkan kalau dengan kerajaan...Kalau swasta..Kes macam ni bagus berhenti kerjalah  kerana anda telah digantikan dengan orang lain.

Lagi satu yang paling best ialah kalau anda kerja dengan kerajaan, anda susah dibuang kerja unless anda telah melakukan satu kesalahan yang besar betul. Tidak perlu risau tentang kualiti kerja asalkan ok ok saja bolehlah tu. Kalau swasta...kalau anda tidak boleh bersaing dengan orang lain maka nasib anda bolehlah dikatakan amat sukar..

Saya rasa dalam sektor lain dalam kerajaan pun masih mengamalkan benda yang sama dan ini sememangnya menyebabkan ramai orang akan berkerja dengan kerajaan kerana di sana anda akan mendapat banyak "keistimewaan".

Apa pula pendapat anda?? Adakah ini satu kebetulan atau memang amalan yang ada dalam perkhidmatan awam sekarang atau kegagalan pemantauan?? hanya mereka yang dipertanggungjawab ke atasnya yang tahu mengenai perkara ini... 

Salam, Tinggalkanlah sepatah dua pendapat untuk kita kongsi bersama agar kita semua mendapat kebaikan dan manafaat darinya.. 

Bookmark and Share

Tiada ulasan: