Rabu, 19 Mei 2010

kerja sebagai juru ukur tanah

Kerja dengan GPS team merupakan satu cabaran yang besar.. Ini kerana selain ia kerja yang memenatkan, kerja juga memerlukan ketelitian. Sebarang perbezaan yang besar akan menyebabkan pertelingkahan antara 2 pemilik tanah..




Perkara pertama yang dilakukan ialah mencari batu sempadan asal yang lama dan tidak terubah oleh pembangunan dan sebagainya. Batu sempadan ini akan dijadikan sebagai dasar dalam pencarian batu-batu yang lain yang telah dipasang.



Kerja pencarian batu sedang dijalankan.


 

Batu dasar diletakkan betul-betul di tengah total station.

 

Alat canggih ini iaitu dipanggil total station dapat digunakan untuk mengukur jarak antara dua batu dan pada sudut tertentu. Oleh itu jika kedudukan batu asal telah dicatat dalam peta geran asal maka kerja mencari batu sempadan menjadi lebih mudah.. Pengoperasian alat ini tidaklah begitu susah tetapi memerlukan latihan agar dapat memahami kaedah penggunaan yang betul.

Data-data yang diperlukan di setkan pada peralatan dan dapat dilihat melalui skrin sebelum mengukur atau mendapatkan data yang diperolehi...


Peralatan GPS digunakan untuk menentukan kedudukan batu sempadan dan juga piket melalui satelit tetapi terdapat ralat dalam 5m untuk alat ini.. Penggunaan kaedah lama ini dapat menghasilkan keputusan yan lebih tepat..

Salam, Tinggalkanlah sepatah dua pendapat untuk kita kongsi bersama agar kita semua mendapat kebaikan dan manafaat darinya.. 

Bookmark and Share

Tiada ulasan: