Jumaat, 24 September 2010

Potongan gaji untuk peminjam PTPTN hanya dilaksanakan pada 2013

Ini berita baik untuk semua peminjam PTPTN...

Ini keratan akhbar dari berita harian..

Apa yang ditulis oleh media yang mengatakan bahawa pemotongan akan dilaksanakan bermula Jun 2011 itu tidak benar kerana belum ada perbincangan yang dibuat setakat ini. Selepas dibincangkan dengan pelbagai pihak, perkara ini perlu di bawa ke parlimen untuk dibahaskan. Selain itu pihaknya juga akan menentukan tahap minimum yang perlu dibayar oleh peminjam.

Lebih 1.5 juta peminjam PTPTN di mana 46,000 orang daripadanya adalah peminjam yang liat membayar dan akan diwajibkan membayar balik pinjaman secara potongan gaji melalui LHDN. Tambahan itu datuk khalid menerangkan yang kos pengurusan 3% akan diturunkan kepada 1% tetapi ini akan mengambil sedikit masa terutama untuk menyeragamkan semua pinjaman.

Oleh itu anda yang pernah meminjam dengan PTPTN mestilah bersedia dari sekarang. Jangan nanti apabila sampai masa pembayaran wajib nanti, anda masih menghadapi masalah dalam menguruskan masalah kewangan anda. 

Saya percaya ramai yangpernah meminjam dengan PTPTN dan masih belum memulakan pembayaran pinjaman pada ketika ini. Ini sebenarnya bukanlah urusan saya tetapi saya hanya mengingatkan tentang tanggungjawab anda terhadap pinjaman yang pernah anda buat.
Mungkin jika tanpa pinjaman ini maka anda tidak akan berada pada kedudukan anda sekarang. Bagi yang ingin memulakan pembayaran lebih awal, kaedah-kaedah pembayaran boleh disemak di laman web gov.com.

Akhirnya aku ucapkan selamat menjelaskan hutang anda yang masih tertunggak..hehe


Tinggalkanlah sepatah dua pendapat untuk kita kongsi bersama agar kita semua mendapat kebaikan dan manafaat darinya.. 

Bookmark and Share

Tiada ulasan: