Isnin, 5 April 2010

KASTAM BERTUNGKUS-LUMUS MENJAGA SEMPADAN BERSAMA TENTERA??

Untuk menjaga keselamatan negara kita, tentera yang bertugas di sempadan siang dan malam memainkan peranaan yang penting. Tanpa mengira situasi yang dihadapi, tugas mereka ini amat berat agar kita semua sentiasa berada dalam keadaan yang selamat. Mereka akan memastikan yang tiada sebarang pencerobohan yang akan berlaku.

Pihak Kastam juga tidak kurang penting tugasnya dalam menjalankan tugasnya. Saban hari kita mendengar berita tentang kerjasama antara kastam dan polis marin atau tentera menangkap penyeludup-penyeludup yang masih tidak serik-serik melakukan penyeludupan ke dalam negara kita Malaysia. Keadaan ini seolah-olah mereka tidak takut langsung kepada pihak berkuasa kita. 

Mungkin dalam banyak situasi, penyeludup-penyeludup ini dapat melepaskan diri dan ini menyebabkan mereka masih berterusan menyeludup terutama rokok walaupun besar risiko untuk ditangkap. Mungkin mereka sedar yang bila satu tangkapan dibuat banyak lagi penyeludupan lain yang akan terlepas. Biarlah kerugian rm200 ribu asalkan dapat keuntungan berjuta-juta ringgit.??

Dari itu tugas pihak kastam, polis dan tentera sentiasa amat berat dan penuh dengan risiko. Semoga mereka ini dapat menjalankan tugas mereka dengan penuh dedikasi, sabar dan amanah.

Rakyat menaruh harapan yang tinggi kepada anda semua...

Tiada ulasan: