Ahad, 4 April 2010

Beban tugas guru tidak diberikan sekata..

Kita saban hari sering terdengar keluhan daripada sebahagian guru masa kini tentang masalah bebanan kerja mereka yang tidak sekata antara satu sama lain. Memandangkan guru memiliki kemahiran dalam bidang-bidang yang tertentu sudah tentu bidang tugas pun akan berlainan dari segi pengajaran kepada murid. Yang menjadi masalah dan menjadi rungutan sebahagian guru ialah jadual pembahagian kerja yang tidak sekata. Ada guru yang hanya mempunyai 9 jam jadual waktu seminggu dan tidak lagi memegang apa-apa jawatan lain di sekolah. Ada pula yang mempunyai jadual waktu sampai 21 jam dan memegang pula jawatan guru kelas dan lebih teruk lagi ialah dia memegang beberapa jawatan yang lain lagi..

Di mana silapnya...

Adakah pihak yang mengatur pembahagian kerja  @ macamana... Mungkin Ketua Bidang yang kurang sensitif terhadap perkara ini. Jadi beliau yang mengatur semua pembahagian tugas kerja ini.

Pengetua??

Tiadakah tindakan pengetua..
Biasanya pengetua tidak akan campurtangan dalam masalah seperti ini. Ialah.... beliau kan bos, biarlah anak-anak buah yang selesaikan masalah ini..
Kalau pengetua yang turun selesaikan masalah ini maka tiadalah fungsi ketua bidang..

Bukan kah begitu..

Tiada ulasan: