Ahad, 18 Julai 2010

KENAPA SUSAH MENDAPAT KERJA DI MALAYSIA???..

Malaysia merupakan sebuah negara yang sedang pesat membangun di rantau Asia Tenggara. Bila sesebuah negara itu sedang dalam proses ke arah sebuah negara yang lebih maju maka mustahil negara itu mengalami kesukaran dalam membekalkan peluang pekerjaan terhadap rakyatnya..Yala bila sedang membangun maka sana-sini akan perlukan orang untuk berkerja.. lainlah kalau negara maju macam USA mungkin di sana kita akan mengalami masalah untuk mendapatkan kerja..

Kenapa anda susah untuk mendapat kerja di Malaysia? Adakah peluang itu memang tidak ada atau anda sahaja yang tidak merebut peluang untuk mendapatkan pekerjaan itu? Pada pendapat saya peluang pekerjaan di Malaysia masih terbuka luas dengan banyak sektor baru yang sedang dibangunkan... Kalaulah kekurangan peluang pekerjaan berlaku di Malaysia kenapa kita memerlukan lebih 3 juta pekerja asing di semua sektor pekerjaan di negara kita?

Ada beberapa kemungkinan kenapa kita sukar untuk mendapatkan pekerjaan di malaysia...

1)... Kita tidak ada kelulusan akademik..

Jika anda ingin berkerja di mana-mana sektor pun semuanya memerlukan kelulusan akademik.. bagus atau tidaknya kerja yang anda dapat banyak bergantung kepada setakat mana tahap kelulusan anda. Jika waktu muda-muda dulu anda tidak mendengar nasihat orang tua dan cikgu dan belajar hanya main-main, lepas tu lulus setakat SPM saja...janganlah anda berharap akan menjadi pegawai tinggi di mana-mana bidang..
2)... Kelulusan ada tetapi tersalah pilih bidang..

Kebanyakan universiti sekarang samada awam atau swasta hanya mementingkan jumlah pelajar yang akan masuk mengikuti kursus dalam universiti atau kolej mereka.. Jarang sekali kita mendengar yang mereka ada membincangkan tentang hala tuju anda selepas tamat belajar di situ.. Jangan sekali-sekali anda pilih bidang yang peluang pekerjaannya amat kurang di negara ini.. kalau pihak IPT tu paling-paling mereka akan kata "kau carilah kerja sendiri, bukan aku punya pasal".. Jadi sewaktu anda mula memohon masuk ke IPT tempatan atau luar negara maka anda harus fikirkan apa akan berlaku pada anda selepas tamat pengajian nanti.. Di mana anda akan boleh mencari kerja..

3)... Anda ada kelulusan tapi memilih kerja..

Orang yang sebegini tidaklah ramai tetapi saya percaya akan kewujudan golongan ini.. Anda semua janganlah terlalu memilih kerja... Buat permulaan jika ada kerja yang melintas di depan anda maka anda harus mengambilnya dulu.. Di sinilah anda boleh buat platform untuk mencari pekerjaan yang lebih baik dan lebih sesuai dengan anda nanti..

4)... Terdapat persaingan dari tenaga buruh asing..

Ini masalah dari syarikat.. Ada syarikat swasta yang lebih suka menggaji pekerja asing kerana upahnya lebih murah dan syarikat mereka tidak seberapa terikat dengan undang-undang buruh Malaysia.. Jika mengambil buruh tempatan maka banyak undang-undang yang perlu dipatuhi malahan kos pembayaran di luar juga akan meningkat..

5)... Tempat anda bukan pusat pembangunan..

Kemungkinan terdapat kes di mana anda tinggal jauh dari pusat pembangunan yang sedang dilaksanakan maka ini tentu memerlukan sedikit pengorbanan jika anda ingin berkerja di tempat lain.. tapi asalkan mendapat pekerjaan maka anda harus mengambil peluang itu..


Selain daripada itu penyebab lain yang menyukarkan mendapat pekerjaan di Malaysia ialah faktor-faktor sampingan yang boleh diketepikan jika anda betul-betul berhasrat untuk mendapatkan pekerjaan.. jangan berfikiran negatif dan sentiasa berfikir maju ke depan agar tidak ketinggalan dalam arus pembangunan negara..




Tinggalkanlah sepatah dua pendapat untuk kita kongsi bersama agar kita semua mendapat kebaikan dan manafaat darinya.. 

Bookmark and Share

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

klau anak dara cun
confirm dpt reja
pastu salahkn laki x mau reja
padahal mangkuk2 yg ambik pkerja tu yg barua
bila la keadaan ni nk brubah
cibai punya bos2 kt malaysia ni
smua sama ja
mcm haram babi barua

Tanpa Nama berkata...

CARIAN KERJA YANG LEBIH MUDAH LAYARI LAMAN WEB INDEED.COM ATAU MUDAH.MY

iddinm berkata...

Keadaan ini memang boleh berlaku. Bos2 miang cepat luluh hati tengok awek cun.

ddd berkata...

Mano nak dapek,beribu2 pakai kabel.